OPERAT ELEKTRONICZNY

OPERAT ELEKTRONICZNY

Ostatnia zmiana prawa geodezyjnego  umożliwiła przekazywanie operatu technicznego w formie elektronicznej.  Funkcjonalność została zrealizowana poprzez uruchomienie specjalnego modułu w geoportalu powiatowym umożliwiającego wysłanie materiałów do RPODGiK.

Po zalogowaniu do konta,  w liście robót niezakończonych, w szczegółach danej roboty pojawiło się dodatkowe okienko „Zawiadomienie o wykonaniu zgłoszonych prac geodezyjnych”

Screenshot z formularza

Materiały przekazujemy jednym plikiem ZIP (wyłącznie ZIP -w nazwie numer zgłoszenia! ), który ma zawierać:

  • operat techniczny w formie jednego pliku PDF - (wskazówki tworzenia operatu poniżej), podpisany: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym ;
  • plik modyfikujący w przypadku zmian oraz
  • wykaz współrzędnych z pomiaru w formacie txt;
  • zakres opracowanej mapy na obrębach hybrydowych- zaleca się przesłanie zakresu w formie TXT lub DXF w celu wyczyszczenia rastra na obrębach hybrydowych.

Po zasileniu plikiem ZIP, naciskamy przycisk „Wyślij zawiadomienie i operat”.  Spowoduje to przekazanie danych do RPODGiK i automatyczne wygenerowanie „ZAWIADOMIENIA o przekazaniu wyników zgłoszonych prac geodezyjnych”.

 

Uwaga, w przypadku usterek i błędnego tylko pliku modyfikującego, poprawiony plik należy wysyłać poprzez okno „WYSYŁKA PLIKU

 

TWORZENIE OPERATU TECHNICZNEGO W FORMIE ELEKTRONICZNEJ

Poniższe zalecenia mają na celu zminimalizowanie wielkości tworzonego pliku do absolutnego minimum przy zachowaniu czytelności operatu, ułatwi to bardzo archiwizację oraz późniejsze udostępnianie geodetom.

Operat techniczny musi być jednym plikiem w formacie PDF, zawierającym wszystkie materiały opisane w standardach geodezyjnych, tworzonym na wzór operatów papierowych, tj. spis treści, kolejność  itp., jednak nie musi już zawierać strony końcowej z ilością stron.

Poszczególne strony nie muszą być podpisywane ręcznie, jedynie cały operat jednym podpisem elektronicznym kierownika prac geodezyjnych.  Dzięki czemu wydruk poszczególnym części operatu technicznego powinien odbywać się jako wydruk do PDF, co znacznie zmniejsza wielkość pliku. Proszę minimalizować skanowanie dokumentów na rzecz wydruku do PDF. Dodatkowo na każdej stronie operatu technicznego, szczególnie na dokumentach zawierających zmiany w EGiB, zaleca się umieszczanie informacji o kierowniku prac, numerze uprawnień oraz dacie sporządzenia, a także numerem zgłoszenia i adnotacją „dokument podpisany elektronicznie”. Przykładowo, adnotacja może znajdować się w stopce lub rogu strony napisana małą czcionką. Ma to na celu oznaczenie w przyszłości pochodzenia dokumentu.

Programy tworzące i modyfikujące pliki PDF można znaleźć i pobrać za darmo w internecie, istnieje wiele darmowego (również dla firm) oprogramowania spełniającego opisywane wymagana.

 

Skanowanie dokumentów

Skanując dokumenty (szczególnie archiwalne) należy utrzymać skalę/proporcję, by przy wydruku zachowały oryginalny rozmiar.

Kolor (8bit) – 150/200dpi – w kolorze skanujemy dokumenty kolorowe tj. szkice polowe, szkice wyniesienia granic, mapy klasyfikacyjne i inne, projektu podziału itp. oraz archiwalne, w sytuacji kiedy strona jest mocno wyblaknięta, a regulacja jasność/kontrastu… nie pomaga, a także strony zawierające uwagi zapisane ołówkiem, bądź kolorowe skreślenia i inne adnotacje dopisane ręcznie.

Czarno-biały (1bit) – 300dpi – dokumenty monochromatyczne, jednobarwne (np.ozalidowe) – wykazy, obliczenia, skorowidze itp.

Powyższe uwagi są wskazówkami, które należy uwzględnić, jednak najważniejszym kryterium jest jakość/czytelność materiałów wynikowych. Testem jakości skanu jest wydruk papierowy, który musi zachować wystarczającą czytelność po wydrukowaniu. Dopiero kolejnym kryterium jest wielkość pliku, który po zapewnieniu jakości należy ograniczyć do niezbędnego minimum.

Dodana: 21 wrzesień 2020 08:10

Zmodyfikowana: 21 wrzesień 2020 09:58